Friday, May 1, 2009

Lagi lagi Ebook


Nama je cuti ari ni. Tapi satu hari aku dok membelek notebook ada sorang student ni. Pening jugak nak buat. Mana taknya. Dia minta tolong pasal notebook dia tak leh nak bukak windows. Aku dah check. Memang windows dia problem. Aku dah try repair windows dia tapi tak boleh. Senang cerita aku format je. Tapi dia minta tolong kat aku kalau boleh jangan format PC dia pasal banyak data. Aku cakap kat dia aku boleh backup semua data. At last bila aku check rupanya banyak software yang mengarut ada kat dalam tu. Software gitarlah, software cameralah dan macam-macam lagi. Ah... Mula tu naklah tolong je pasal setakat repair windows je tapi dah masuk bab kena backuplah, kena cari driverlah, kena itulah, inilah... ermmm... tak leh jadi aku kena charge. Tengoklah kalau siap nanti. Ni sekarang pun aku tengah sibuk download driver dia.

Aku dok jugaklah belek-belek benda kat dalam internet ni. Macam-macam program ada kat dalam tu. Almost semua cerita pasal jual ebook nak kaya. Ada yang dok jual RM20, RM50, RM75, RM100, RM298 dan yang sampai dekat RM1000 pun ada. Betul ke semua benda tu? Dulu aku dah pernah beli ebook-ebook macam ni. Last-last hampeh. Tiap kali aku dok tanya macam-macam pasal semua program kat dalam ebook tu tak jalan, haram nak reply. Bagi aku pada orang yang dok sibuk menjual ebook yang cuma nak duit orang tapi tak tau keberkesanannya tu, hentikanlah. Korang bagi anak bini makan, mak bapak duit, pastu dok senang ngan dok menipu, korang taulah nanti. Tapi kepada yang buat ebook yang ni memang ternyata keberkesanan, aku pujilah sikap tu. Yelah, jangan salah kan orang yang dok membeli tu. Bukan apa. Memang orang selalu cakap, kalau dah tau benda tu tak betul jangan gatal dok beli. Tapi dunia internet aau dunia jalur lebar ni tak leh cakap. Macam kita cakap pasal ayam. Dulu sibuk dok cerita pasal ayam yang tak sembelih. Kejap je orang dok takut nak beli tapi last-last beli jugak. Sama je macam kat sini.

Kita kena pandang orang. Ada orang yang susah nak cuba nasib untuk hidup senang. Ada yang dah senang dan nak terus hidup senang. Ada yangdah kaya dan nak tambah kekayaan. Jadi macam-macam jalan ada. Mereka yang susah tu sedaya upaya untuk cuba ubah nasib. Macam-macamlah diorang buat. Ada yang berjaya dan ada yang tak. Nak salahkan diorang ke kalau cuma bermodalkan RM50 (biasanyalah ebook yang dijual) berjaya mengubah nasib dia. Aku rasa biar dia buat macam tu pasal tu semua usaha. Tapi jangan sampai dok pinjam "ALONG" pasal nak kaya atau nak bayar hutang. Maut siot....

Korang renung-renungkanlah pasal dunia internet ni dunia tanpa batasan. Korang nak kaya ada jalan kat situ. Korang nak pandai, nak cari kenalan, nak bayar hutang, nak itu, nak ini semua ada. Cuma kita kena pandai pilih saluran je. Cubalah kita fikir bersama.

0 comments: