Saturday, May 2, 2009

Afundi Masuk (AF)

Aku masih tak faham dengan mereka yang entah tau atau tidak mengundi untuk pelajar-paelajar Akademi Fantasia ni. Aku ni bukanlah fanatik sangat ngan dunia realiti tv ni, tapi tulah. Bak kata pepatah, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Memanglah semua tu di kira nasib kerana mereka bergantung kepada undian penonton 100%. Cuba bayangkan, minggu lepas je aku cukup angin pasal pelajar bernama Aril terkeluar dek gara-gara undian penonon yang boleh dikatakan tak reti menilai bakat seseorang. Aku amat bersetuju andai si Yazid terkeluar. Bukan pasal apa. Undian kepada pelajar yang betul-betul menghargai peluang dinafikan tapi gara-gara popular dan hanya buat acuh tak acuh setia menjadi penghuni Akademi.

Kali ni mangsa terbaru pelajar bernama Aisyah dan Claudia. 2 nama yang tersingkir. Namun atas keperihatinan Principal Tiara, mereka dalam awangan kerana menunggu keputusan yang dibuat oleh Principal Tiara untuk AFUNDI MASUK. Tapi aku hairan kenapa masa Aril tak dibuat undian itu. Aku bukanlah peminat Aril tapi sayangkan bakat dia tu. Tapi itulah permainan realiti tv. Kita sebagai penonton hanya mampu melihat segala sandiwara yang bermain disana. Tak salah mereka pasal semua telah ditetapkan.

Aku cukup bersetuju dengan keputusan yang memihak kepada Tomok sebagai juara dan sekali gus membawa pulang wang tunai 1 juta ringgit. Bukan kerana dia popular tapi kerana hasil nyanyian yang cukup memberansangkan berbanding 2 peserta dalam One In A Million, Aweera dan Easther. Mereka memang bagus tapi tak sebags Tomok. Walaupun Tomok memang dah menjadi artis tapi kita kena positif pasal pertandingan tu pertandingan menyanyi dan bukan akademi. Well apa-apa pun dua-dua tu masih dalam program realiti tv.

Walau macamana pun aku berharap agar undian masuk dalam Akademi Fantasia ni bakal merubah penonton daripada terus mengundi mereka yang terus sambil lewa terhadap bakat dan peluang yang diberikan.

0 comments: