Tuesday, March 18, 2008

Tabiat ke tebiat...?

Askum... Oklah aku nak bukak topik ni yang aku sendiri hairan sesetengah perangai atau sikap rakyat Malaysia ni. Nak kata apa pun aku tak tau. Ada sesetengah tu konon nak tunjuk rendah diri atau tak suka nak menunjuk-nunjuk tapi biarlah bertempat. Contoh ada setengah tu pakai pakaian selekeh semacam tapi kerap masuk bank pasal dia "bank in" duit beribu-ribu, ada tu sampai ratus ribu pun ada. "Bang takkan nak beli baju kurang daripada RM100 pun kedekut bang....". Tu bukan rendah diri lagi tapi dah macam tebiat. Bukan lagi tabiat. Heran aku. Ada tu yang sanggup tak keluarkan duit sampai barang untuk sendiri satu-satu dah nak luruh tapi masih sanggup pakai. Tu saja je nak memalukan negara konon kerajaan tak bukak peluang rakyat untuk tingkatkan diri sendiri. Contoh macam gambar yang aku attachkan kat bawah ni. Salah satu sikap rakyat Malaysia yang sengaja nak perkecilkan undang-undang dan nak menyusahkan orang lain kalau jadi apa-apa. Camni ke orang yang bangga pada negara sendiri. Esok dia salahkan kerajaan dan pihak berkuasa. Ceh... apa punya orang.

Sakit mata woi...

Ni kalau bersepai kat jalai siapa susah?...

Dah macam kena bom...


Ni kalau anta besi buruk laku ke?...

Sanggupnye dia...





0 comments: